Hogy áll a műtárgypiac?

Hogy áll a műtárgypiac?

Jó érzés olyanba tenni a pénzünket, ami nemcsak hogy növeli az értékét az évek alatt, de közben minket is jó érzéssel tölt el annak birtoklása. Megnéztük, hogy áll a befektetési autók, a drágakövek, az italok vagy éppen a műkincsek piaca.

Klasszikus autók

Az iparágban elfogadott HAGI Top Index, amely az igazán fontos gyűjtői darabokat szedi csokorba, közel 2,5 százalékkal nőtt 2018-ban. Lehet örülni, gondolhatnánk, mielőtt azonban pezsgőt bontanánk, nézzük meg közelebbről a listát, az egyes márkák és modellek ugyanis elég nagy szórást mutatnak. Hogy mást ne mondjunk, a sokáig betonbiztos befektetésnek gondolt Porschék árfolyama például 6,5%-kal csökkent.

Tény, hogy több nagy sikersztori is volt 2018-ban. Újabb aukciós rekordot döntött a Ferrari 250 GTO, és a korábban Gary Cooper által birtokolt, 1935-ös Duesenberg Model J is 22 millió dollárért talált vevőt, ami új rekord a háború előtti autók körében. Az aukciókon mindezek ellenére is kevésbé ment az egymásra licitálás, mint a 2012-15 közti időszakban, a tranzakciók pedig egyre inkább magánszemélyek között zajlanak. (Komolyan vehető pletykák szerint így cserélt gazdát egy másik Ferrari 250 GTO is 70 millió dollárért.) A kifulladást, legalábbis a levegővételt jelzi, hogy nemigen áramlik friss pénz a szektorba. A gyűjtők inkább átrendezik kollekcióikat – eladnak valamit és vesznek valami mást -, sokan pedig pénzre váltják neves régi autóikat. Utóbbi persze jól jöhet azoknak, akik éppen vásárolnának.

Színes gyémántok

A drágakő egy viszonylag stabilnak gondolt befektetés, a színes gyémántok tavalyi eredménye pedig nem is cáfolja meg ezt a tézist – egészen pontosan 0%-ot változott ezek értéke. Ez mégsem akkora dráma, hiszen a szegmens az elmúlt tíz évben 122%-os növekedést produkált, ráadásul egy kis helyen elférő, könnyen mozgatható és a világ bármely pontján jól értékesíthető befektetésről beszélünk. Az árnövekedés elmaradásában szerepet játszik a küszködő kínai gazdaság, igazi aggodalomra azonban nem látnak okot a szakértők. A színek közül a kék gyémántok értéke nőtt tavaly a legnagyobbat, közel 12 százalékot, a sárga valamennyit veszített belőle, míg a pink tartotta az árát.

Borok

Kilencszázalékos árnövekedésével nem ad okot panaszra a borgyűjtőknek a szegmens, de ahogyan az autóknál, úgy itt sem árt pontosítani, mely tételekről is beszélünk. A tavalyi év slágere a burgundi volt, különös tekintettel az R-betűs Grand Crukre (Raveneau, Romanée-Conti, Roumier és Rousseau), melyek értéke 33%-kal nőtt 2018-ban. Szintén felfelé húzta az évet a Sotheby’s októberi aukciója, ahol 558 ezer dollárért kelt el egy palack 1945-ös La Romanée-Conti, melynek leütési árát korábban 32 ezer dollárra becsülték. Franciaországon kívül a kaliforniai borok is jól mennek – akad olyan index, amelynek értéke 17,5 százalékot nőtt!

Whiskyk

Ha csak a számokat nézzük, akkor a whisky volt 2018 sztárbefektetése. A 40 százalékos értéknövekedés, amit a világ száz legvágyottabb skót whiskyje produkált, valóban figyelemre méltó, a szórás azonban itt is hatalmas. Nem beszélve arról, hogy amíg mondjuk a drágakövek piaca meglehetősen stabil, addig ugyanez a legkevésbé sem mondható el a whiskyről. Ettől még persze komoly áttörésnek lehettünk tanúi tavaly novemberben, amikor egymillió angol fontért kelt el egy üveg 1926-ös The Macallan.

A már említett százas lista ugyanakkor úgy produkálta a grandiózus növekedést, hogy 21 tagjának értéke csökkent. A szegmens hullámvasútját a The Macallan 18-year-old index is jól mutatja: ez tavaly 2,8%-os mínuszban zárt, miután 2017-ben 35, 2016-ban pedig 142 százalékot növekedett.

Műkincsek

Erős évet tudhat maga mögött a műkincspiac is. A novemberi aukciókon pörgött a licitálási kedv, a Christie’s tavaszi aukcióján New Yorkban pedig nem kevesebb, mint 1500 tételt adtak el összesen 833 millió dollár értékben. Rekordot döntött többek között Henri Matisse és Diego Rivera, David Hockney Egy művész portréja című képe pedig 90 millió dollárért cserélt gazdát, amennyit korábban élő művész alkotásáért még sosem fizettek. A szegmens 9%-os növekedést produkált, ami megfelel az átlagnak és sokkal jobb eredmény, mint a bélyegpiacé (0%), az antik bútoroké (1%),v agy az ékszereké (-5%).

Mi a helyzet itthon?

A nemzetközihez hasonló – válaszolhatnánk meg röviden a címben feltett kérdést. A fenti szegmensek teljesítménye közül a legegyértelműbben a műkincspiacot lehet megítélni. A festmények árverési forgalma a két piacvezető aukciósház – a Kieselbach és a Virág Judit Galéria – adatai alapján szépen ível felfelé, ezek egy-egy árverésének forgalma megközelítette az egymilliárd forintot. A tapasztalatok szerint egyre több tételért kell komoly licitharcba bocsátkozni, a sorok között pedig a nagy öregek mellett egyre inkább felbukkannak fiatal arcok is. A 2018-as év legdrágább, aukción eladott festménye Rippl-Rónai József Cyniák fehér vázában című alkotása volt, amiért 170 millió forintot fizetett a vevő. A tíz legdrágább festmény belépési küszöbe tavaly 52 millió forint volt, jelentősen több, mint a korábbi években